tinggal kan link anda kat sini (^_^)

BLOGGER TERBAIK

Pages

Sunday, November 21, 2010

Jiran 0h Jiran

hai korang... salam.. ape khabar? semoga sihat2 selalu.. hehehehe....

dah lama aku tak meng'update'kan blog aku nih.. aku baru tersedar bila kawan aku mesej tanya kenapa aku dah lama tak meng'update'kan blog aku ni.. padahal dia sediri pun tak meng'update'kan blog dia tu... hik hik hik...



aku sebanarnya tak tahu apa yang aku nak cerita kat korang hari ni.. tapi bila aku duk melayan facebook tadi, tetiba aku terfikirkan satu benda ni... tak ada la penting sangat pun... hehehehe... ianya pasal jiran....

orang kata, jiran ni penting... sebab hidup berjiran ni dapat menjalinkan silaturahim sesama manusia... lebih-lebih lagi bila jiran kita tu sangat prihatin dengan keadaan jiran tetangganya.. tapi, perlu ke sampai mengawal setiap pergerakkan jiran tersebut? perlu ke memaksa jiran tu  melakukan apa yang dia dah aturkan?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jiran ialah orang yang tinggal berdekatan dengan rumah kita sama ada di kanan, di kiri, di depan, di tingkat atas, di tingkat bawah hingga 40 buah rumah di setiap penjuru.


Sabda Rasulullah SAW :
Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, hendaklah ia memuliakan jirannya.”



Hak-hak jiran ni dipetik daripada "Bimbingan Mukminin" Imam Al-Ghazali.


   1. Mula memberi salam kepadanya.

   2. Tidak terlalu banyak bertanya tentang hal –ehwalnya.

   3. Menziarahi apabila ia sakit dan melawatinya apabila ia meninggal dunia.

   4. Turut merasakan kesusahan apabila ia sedih dan menunjukkan rasa gembira apabila ia bergembira.
   5. Sama-sama menyertai jiran ketika ia dalam kesusahan dan kegenmbiraan.
   6. Memaafkan segala kesalahan dan kekhilafannya.
   7. Tidak menunjukkan pandangan ke dalam rumahnya sehingga boleh menampakkan auratnya.
   8. Tidak menyusahkan perasaannya.
   9. Tidak menyempitkan jalan menuju ke rumahnya.
  10. Tidak menujukan pandangan kepada segala yang dibawa ke dalam rumahnya.
  11. Menutup segala keaiban dan dan kecelaan yang dilakukannya.
  12. Meringankan daripada malapetaka yang menimpanya.
  13. Tidak terpedaya dengan kata-kata orang terhadapnya.
  14. Menghormati isteri dan pembantu wanita yang bekerja di rumahnya.
  15. Bersikap lemah lembut terhadap anak-anaknya.
  16. Memberi tunjuk ajar apa yang tidak diketahui mengenai agama mahupun akhirat.

--------------------------------------------------------------------------
dari apa yang aku baca kat list atas ni, aku xnmpak pun mana-mana yang boleh match dengan jiran yang asyik menceritakan kebaikan orang dari negeri dia je.. lepas tu asyik mengutuk orang dari negeri lain... memang sangat tak adil... 

dalam dia duk mengata kitorang yang bukan satu negeri ngan dia, sekali member dari negeri yang dia duk agungkan sangat tu la yang wat hal.. sambil-sambil dia duk membebel, dia tanya "kawan kamu tu orang mana?".. bila kami bagi tahu member tu orang kampung dia, tahu pulak dia terus diam... hehhee... lawak tol la... hihihihi.. 


makcik ngan pakcik jangan la tuduh kami tanpa bukti... tu dah dikira fitnah tu makcik dan pakcik... hehhee... yang makcik dan pakcik duk mengendap kami pastu duk cerita pasal kami kat jiran lain, tu dah dikira membuka aib kami... macam mana ni makcik ngan pakcik.. tak rasa ke sia-sia je makcik ngan pakcik wat amal yang konon nya nak berdakwah? saya tak cakap pun makcik dan pakcik salah sebab nasihat kan kitorang... masalah nya, kalau dah tempat makan pun pakcik ngan makcik nak tetapkan, pukul brapa boleh kuar dan pukul brapa kena balik, pakcik ngan makcik tak rasa melampau ke?

makcik tak penat ke asyik mengintai kitorang je? makcik ngan pakcik tak penat ke asyik bercita tentang kami kat jiran lain? makcik ngan pakcik kena la ingat, kami ni student.. keluar malam sebab print assignment tu normal la makcik dan pakcik... hehehe... malas la pulak nak cerita panjang-panjang... makcik ngan pakcik rasa tenang ke bila berdendam ngan kami?  tak kan sebab kami tak ikut flow yang pakcik ngan makcik atur tuk kami, makcik ngan pakcik nak berdendam dan halau kami keluar? 



tak apa lah makcik dan pakcik jangan risau.. sebab kami akan pindah tak lama lagi.. terima kasih sebab dah jaga kami dengan teliti sekali... semoga makcik ngan pakcik akan dapat jiran yang lebih baik dari kami... yang boleh ikut segala peraturan pakcik dan makcik... hantu raya yang ada kat rumah kami ni, pakcik je la yang bela ye... hehhe... peace!!! (^_^)


...SELAMAT MENJALANI HIDUP BERJIRAN YANG SIHAT...

THANKS FOR READINGS!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...